"Beyond The E-Myth" bygger videre på den grunnleggende premissen fra den første boken, som sier at en liten virksomhet kun lykkes i den grad eieren arbeider FOR virksomheten, ikke bare I den. Den fokuserer på å skape et systematisk driftsystem som gjør virksomheten unik i markedet. I denne boken utvider Gerber samtalen med den entreprenørielle småbedriftseieren gjennom en klar, presis og overbevisende oversikt som tar for seg deres hovedoppgave – å oppfinne, bygge og lansere et selskap med evne til å vokse utover 'Selskapet av én'. Dette oppnås gjennom en rett frem, åtte-trinns prosess. Gerber forklarer tydelig: 'Jeg skrev denne boken for å gjøre det enklere å bygge en liten virksomhet – for alle kvinner og menn som sliter med å få det til å fungere riktig. Denne boken kommer til poenget: Et selskap er et produkt som skal selges. Bygg det riktig, så vil du selge det. Bygg det feil, og det vil ikke lykkes. De fleste småbedriftseiere vil ikke klare det. denne boken ble skrevet for å endre det.'