I disse prosedyrene fra den 16. konferansen til den internasjonale foreningen for studiet av tidlig film, Domitor, presenteres 26 grundige studier og en rekke sjeldent viste figurer som belyser den ofte oversette historien om håndverk, yrker og teknikker i tidlig kino. Ved å undersøke materialkultur og institusjonaliseringen av praksiser som yrker på slutten av 1800-tallet og tidlig 1900-tall, gir denne nye undersøkelsen innblikk i de ferdigheter og teknikker som preget kinoens tidlige tiår. Målet er å fremme en dypere forståelse av mediet i sine mange industrielle og profesjonelle aspekter. Kunstneriske uttrykk og gestikuleringer fra håndverkere – inkludert utøvere, kameraførere, redaktører, regissører, designere, ingeniører, projeksjonister, programansvarlige og kritikere – vurderes både med tanke på deres fremvoksende spesifisitet og i relasjon til eksisterende kulturelle, materielle og teknologiske former. Denne boken viser hvordan industrialiseringen av kinoen, bygger broer mellom kunstnerisk kvalitet og kommersielle krav, og utforsker dybden i de komplekse forbindelse mellom håndverk og industri.