Boken 'Mid-Century Type' av David Jury tar leseren med på en fascinerende visuell reise som utforsker hvordan typografen i løpet av midten av det 20. århundre ble en uavhengig og innflytelsesrik bidragsyter til en raskt utviklende teknologisk verden innen kommunikasjon. Etter andre verdenskrig opplevde verden betydelige økonomiske, sosiale og kulturelle endringer, der forbrukerkultur blomstret i industrialiserte land, drevet av veksten innen massekommunikasjon. Denne perioden var også preget av en bemerkelsesverdig kreativitet, særlig innen typografi og grafisk design. Under krigen innså myndighetene hvor viktig designerne var for effektiv kommunikasjon av offentlig informasjon. Etter krigen ble designerne, for første gang, anerkjent for deres essensielle rolle i gjenoppbyggingen av økonomiene, infrastrukturen og offentlig moral. Typografen, derimot, ble fortsatt ansett som en 'Cinderella' i designverdenen: skrifttypen var avgjørende for kommunikasjon i nær sagt alle medier, men typografien forble ofte en vag og oversett disiplin.