«The New Negro» (1925) er en antologi redigert av Alain Locke, og utgjør en spesiell utvidelse fra et mars-nummer av tidsskriftet Survey Graphic. Denne samlingen inkluderer bidrag fra fremstående forfattere som Countee Cullen, Langston Hughes, Zora Neale Hurston, Jean Toomer, samt Locke selv. Verket er anerkjent som et grunnleggende stykke litteratur fra Harlem Renaissance, og organiseringen av teksten følger Locke sin refleksjon over kunstens rolle i å reorganisere oppfatningen av det afrikansk-amerikanske livet og kulturen. Gjennom selvforståelse, kreativitet og uavhengighet fremstår Lockes New Negro som et symbol på bruddet med en umenneskelig fortid, og en vei mot meningsfull endring for et folk som har vært undertrykt altfor lenge. Han hevder at, i amerikanernes sinn, har «Negro» ofte vært mer et begrep enn en menneskelig skikkelse – en noe man har debattert, fordømt eller forsvart, blitt holdt nede, plassert i en bestemt rolle, eller til og med bortskjemt. Dette verkets samfunnskritikere og dyptgripende analyser gir en uunnværlig forståelse av den svarte erfaringen og identiteten.