«A Composer's Guide to Game Music» er en omfattende og praktisk håndbok for de som ønsker å komponere musikk til videospill. Boken tar leseren gjennom reisen fra å tilegne seg nødvendige ferdigheter til å navigere i arbeidsmarkedet innen dette feltet. Musikk i videospill er ofte preget av komplekse komposisjoner som ikke bare engasjerer spilleren, men også setter spillets tempo og fremmer interaktiviteten. For å lykkes som komponist i denne bransjen er det avgjørende å mestre en rekke spesialiserte teknikker som ikke dekkes i tradisjonelle musikkutdanninger. Dette inkluderer skapelsen av lineære looper, musikkbiter for horisontal rekombinering og komposisjonsfragmenter til bruk i generative rammer. Winifred Phillips, en prisvinnende komponist innen videospillmusikk, deler sin kunnskap og erfaring for å hjelpe nye talenter med å forstå musikkens rolle i spill, samt gi dem verktøyene de trenger for å finne arbeid i denne spennende og lukrative industrien, som er verdt milliarder og genererer et betydelig antall arbeidsplasser.