Boken 'Becoming Fluent' utforsker hvordan voksne kan utnytte ferdigheter og kunnskap de har opparbeidet seg gjennom livet for å mestre et fremmed språk. Mange voksne som ønsker å lære et nytt språk føler ofte motløshet, da de tror de ikke kan tilegne seg språket like enkelt som barn. Når de begynner å lære, opplever de ofte at metodene som fungerer godt for barn ikke nødvendigvis gir de samme resultatene hos voksne. Hvordan kan voksne lærende tilnærme seg utfordringen med språklæring? I denne boken trekker Richard Roberts og Roger Kreuz på innsikter fra psykologi og kognitiv vitenskap for å vise at voksne kan bli dyktige i et fremmed språk ved å benytte seg av de ferdighetene og den livserfaringen de har tilegnet seg. Forfatterne argumenterer for at voksne ikke bør forsøke å lære på samme måte som barn, men heller på sin egen voksne måte. De presenterer bevis på at voksne til og med kan lære nye språk lettere enn barn. Barn har kun to fordeler over voksne når det gjelder språklæring: de får en mer naturlig aksent enklere, og de er ikke hemmet av de samme bekymringene som voksne ofte har.