«Building SimCity» er en grundig utforskning av det banebrytende simuleringsspillet SimCity, og plasserer det i en bredere kontekst av dataspill, simulering og databehandling. Denne boken gir leseren en dypere forståelse av hvordan SimCity, skapt av den visionære designeren Will Wright, ikke bare er et spill, men også et pedagogisk verktøy for å lære om byplanlegging. Wright benyttet seg av ideer fra tradisjoner der datamaskiner brukes som verktøy for å modellere og forstå komplekse systemer, og dermed gir SimCity et mikrokosmos av historien og kulturen innen datamaskinsimulering. I «Building SimCity» undersøker Gingold et nettverk av relaterte emner knyttet til teknologi og programvare, og tar oss med på en reise fra tidlig programmerbare datamaskiner til miniaturbyer laget av papir. Boken behandler viktige spørsmål, temaer og representasjonsmetoder som kan følges tilbake til de aller første datamaskinsimuleringene, og gir en dypere innsikt i hvordan spill som SimCity har påvirket vår forståelse av både teknologi og samfunn.