Boken "Building Successful Online Communities" utforsker hvordan innsikt fra samfunnsvitenskapene, inkludert sosialpsykologi og økonomi, kan forbedre utformingen av nettbaserte fellesskap. Online fellesskap er blant de mest populære destinasjonene på internett, men ikke alle lykkes like godt. For hvert blomstrende Facebook finnes det en stagnert Friendster, i tillegg til tallrike mindre sosiale nettverk som aldri klarte å tiltrekke seg nok medlemmer til å være levedyktige. I denne boken presenteres lærdommer fra teori og empirisk forskning innen samfunnsvitenskapene, som kan bidra til å forbedre designet av nettbaserte fellesskap. Forfatterne trekker på litteraturen innen psykologi, økonomi og andre samfunnsvitenskaper, i tillegg til sin egen forskning, for å oversette generelle funn til nyttige designprinsipper. De forklarer blant annet hvordan man kan oppmuntre til informasjon bidrag basert på teorien om offentlige goder, og hvordan man kan bygge medlemmenes forpliktelse ved hjelp av teorier om interpersonlig bånddannelse. For hver designpåstand tilbys det støttende bevis som underbygger argumentene.