Gjennom store deler av menneskets evolusjon har naturlige omgivelser vært en avgjørende kontekst for barns utvikling. Opplevelsen av naturen har, og kan fortsatt være, en kritisk komponent i den fysiske, emosjonelle, intellektuelle og til og med moralske utviklingen av mennesker. Til tross for dette er den vitenskapelige forståelsen av naturens betydning i ulike barndomsfaser begrenset. Boken 'Children and Nature' presenterer et knippe av forskningsbaserte undersøkelser og tankevekkende essay som dykker ned i forholdet mellom barn og natur. Den samler forskning fra områder som kognitiv vitenskap, utviklingspsykologi, økologi, utdanning, miljøstudier, evolusjonspsykologi, statsvitenskap, primatologi, psykiatri og sosialpsykologi. Forfatterne tar for seg naturens evolusjonære betydning i barndommen, hvordan barns oppfatninger, verdier og sympati for den naturlige verden formes, samt hvordan kontakt med naturen påvirker barns fysiske og psykiske utvikling. Videre undersøkes de utdannings- og politiske konsekvensene av en svekkelse i tilknytningen mellom barn og natur.