«Communities of Play» tar leseren med på en fascinerende reise gjennom livene til en gruppe spillere som har blitt 'flyktninger' fra et nedlagt nettspill. Boken utforsker fremveksten av fan-kulturer i virtuelle verdener, der fellesskap for lek har eksistert lenge før de massive flerspiller-spillene ble populære. Fra bridgeklubber til sportslag, og fra rollespill ved bordet til rekonstruksjoner av borgerkrigen har mennesker alltid samlet seg for å spille sammen. Med fremveksten av digitale nettverk har imidlertid nye former for voksne spillfellesskap vokst frem, særlig innen nettspill og virtuelle verdener. I disse sammenkoblede universene utvikler spillerne ofte en følelse av fellesskap som strekker seg utover selve spillet. Celia Pearce, en anerkjent forsker og designer innen spill, tar for seg spesifikke hendelser og aktiviteter som ikke nødvendigvis samsvarer med utviklernes intensjoner. Et særlig aspekt hun fokuserer på, er Uru Diaspora – en gruppe spillere hvis spill, «Uru: Ages Beyond Myst», ble nedlagt. Disse spillerne, for det meste fra babyboomer-generasjonen, har migrert til andre virtuelle verdener, hvor de selvidentifiserer seg på unike og meningsfulle måter.