Boken 'Data Rules' introduserer en ny samfunnsvitenskapelig ramme for å undersøke den omfattende sosiale og økonomiske omstruktureringen som digital data medfører. I en tid hvor digitale data utgjør en kritisk grense der de nye økonomiske praksisene og organisasjonsformene møter den tradisjonelle økonomiske orden og dens institusjoner, tilbyr forfatterne en dypere forståelse av disse dynamikkene. Alaimo og Kallinikos arbeider i skjæringspunktet mellom informasjonssystemer og organisatoriske studier og benytter seg av innsikter fra ulike fagfelt som sosiologi, semiotikk, kognitiv vitenskap, teknologi og samfunnsteori. Forfatterne argumenterer for at 'dataskaping' bør være et eget forskningsområde, og de avdekker hvordan data spiller en sentral rolle i omformingen av institusjonene i markedsøkonomien. De påpeker hvordan digital data fører til en desentralisering av organisasjoner, og at sentraliserte systemer kun gir mening når selskaper og andre aktører tilpasser seg disse endringene.