I boken "Decomposed" tar Kyle Devine for seg de skjulte materielle historiene bak musikk. Musikk har tradisjonelt blitt ansett som en av de mest immaterielle kunstformene, der innspilt musikk ofte oppfattes som en prosess av dematerialisering – en utvikling fra fysiske plater til usynlige digitale filer. Devine stiller imidlertid spørsmål ved dette perspektivet ved å vise hvordan innspilt musikk alltid har vært en betydelig utnytter av både naturlige og menneskelige ressurser, og at avhengigheten av disse ressursene er mer problematisk i dag enn noensinne. Gjennom sitt arbeid avdekker han en skjult historie omkring innspilt musikk, hva opptakene faktisk består av, og hva som skjer med disse materialene når de kastes. Devine fokuserer på tre former for materie. Før 1950 var 78 rpm plater laget av shellac, et harpiks laget av insekter. Mellom 1950 og 2000 ble formater som LP-er, kassettbånd og CD-er laget av petroleum-basert plast. I dag eksisterer innspillingene som databasert lydfiler. Boken beskriver også menneskene som høster og prosesserer disse materialene, fra kvinner og barn i den globale sør til forskere. Devines grundige analyse utfordrer leseren til å tenke kritisk rundt musikkens materielle livssyklus og dens innvirkning på samfunnet og miljøet.