I "Design after Capitalism" utforsker Matthew Wizinsky hvordan design kan gå utover kapitalismens logikker, strukturer og subjektiviteter. Boken beskriver et rammeverk, teoretisk grunnlag og praktiske prinsipper for design i en tid som stadig forandrer seg. De designerte tingene, opplevelsene og symbolene vi bruker for å oppfatte, forstå og navigere i våre hverdagsliv, er langt mer enn bare rekvisitter; de former direkte måten vi lever på. Wizinsky fremhever at den industrielle kapitalismen som la grunnlaget for moderne design har gjennomgått dramatiske endringer. Dagens design må derfor vie oppmerksomhet til bevisste overganger i hverdagspolitikk, sosiale relasjoner og økonomier. Ved å se på design gjennom perspektivet av politisk økonomi, oppfordrer Wizinsky til at feltet må bryte med kapitalismens tradisjonelle rammer. Han argumenterer for å forene designentreprenørskap med sosialt empowerment for å skape nye måter å produsere de tingene, symbolene og opplevelsene som utgjør vår hverdag. Gjennom en grundig analyse av de parallelle historiene til kapitalisme og design gir boken innsikt i hvordan disse to sfærene påvirker hverandre.