I "Design Strategy" presenterer Nancy C. Roberts en ny tilnærming til å håndtere noen av vår tids mest utfordrende problemer, som klimaendringer og fattigdom. I en verden preget av konflikter om hva som utgjør 'problemet' og 'løsningen', befinner problemløsere seg ofte i det hun omtaler som 'wicked problem territory' – en sosial sfære kjennetegnet av betydelig strid om hvilke problemer som må løses og hvordan. Roberts foreslår design som en strategisk metode for problemløsning, der man søker å redusere avstanden mellom en nåværende tilstand og en ønsket tilstand. Gjennom denne tilnærmingen får designere og endringsagenter mulighet til å minimere selvdestruktive konflikter, bryte ned motstandens fastkjøring og unngå feller som låser problemløsere inn i en evig runddans av konflikt. Designets felt fortsetter å vokse og utvikle seg, og i "Design Strategy" konsentrerer Roberts seg om tre nivåer av design hvor 'wicked problems' ofte oppstår: strategisk design av private og offentlige organisasjoner, systemisk design av nettverksbaserte og overlappende økonomier.