Distant Viewing: Computational Exploration of Digital Images tilbyr en banebrytende teori og metodologi for bruk av datavisjonsmetoder innen den beregnede analysen av innsamlede, digitaliserte visuelle materialer. Boken gir en engasjerende og konstruktiv kritikk av datavisjon, og gir leserne verktøyene de trenger for å anvende denne tilnærmingen på en praktisk måte. Hva betyr det egentlig når vi sier at datavisjon 'forstår' visuelle innganger? Annonseringer kan aldri fange hele bildet. Digitalbilder formidler informasjon på en måte som krever det forskerne Taylor Arnold og Lauren Tilton omtaler som 'distant viewing' – et begrep inspirert av det velkjente konseptet 'distant reading' fra datavitenskapelig litteraturanalyse. Ved å erkjenne begrensningene i datavisjon, gir Arnold og Tilton en livlig og spennende undersøkelse der de anvender den nye metoden 'distant viewing' på populære sitcoms som Bewitched og I Dream of Jeannie, filmplakater og andre former for reklame. Boken åpner opp for nye perspektiver og tilnærminger til hvordan vi kan forstå visuelle medier i en digital tidsalder.