I boken 'Free Innovation' utforsker den ledende innovasjonsforskeren Eric von Hippel det voksende fenomenet av gratisinnovasjon, der innovasjoner utvikles av forbrukere og tilbys uten kostnad. Med bakgrunn i sin innflytelsesrike bok 'Democratizing Innovation', integrerer von Hippel nye teorier og forskningsfunn i rammen av et 'gratis innovasjonsparadigme'. Han definerer gratisinnovasjon som prosesser der forbrukere skaper innovasjoner drevet av egen motivasjon og deretter deler designene sine gratis. Dette er en enkel og grasrotbasert innovasjonsprosess, helt fri fra betalte transaksjoner og intellektuelle eiendomsrettigheter. Gratisinnovasjon er allerede utbredt i nasjonale økonomier og vokser jevnt i både omfang og skala. I dag investerer titalls millioner forbrukere kollektivt titalls milliarder dollar årlig i utviklingen av innovasjoner. Imidlertid skjer utviklingen av gratisinnovasjoner i forbrukernes ubetalte og frivillige tid, noe som ytterligere forsterker den unike naturen ved denne innovasjonsmetoden.