I boken «Giving Kids a Fair Chance» tar den nobelprisvinnende økonomen James Heckman opp en av de mest presserende problemstillingene i vår tid: Hva er årsaken til ulikhet, og hva kan gjøres for å rette opp i det? Heckman argumenterer for at tilfeldigheter knyttet til fødsel er den største kilden til ulikhet i dagens Amerika. Barn som vokser opp i ugunstige forhold står i fare for å havne i vanskeligheter allerede før de begynner i skole, og de risikerer blant annet frafall, tenåringsgraviditeter, kriminalitet og et liv preget av lave inntekter. Dette rammer ikke bare de som er født under slike forhold, men også samfunnet som helhet. Nåværende sosiale og utdanningspolicies retter seg stort sett mot å forbedre kognitive ferdigheter, men Heckman understreker at suksess i livet krever mer enn bare intelligens. Han etterlyser et nytt fokus på tidlige intervensjoner som skal styrke både kognitive evner og ikke-kognitive ferdigheter som selvtillit og utholdenhet. Dette nye fokuset på førskoleintervensjoner vil prioritere forbedring av de tidlige livsvilkårene for barn som kommer fra vanskeligstilte miljøer.