I boken 'Half-Real' utforsker Jesper Juul hvordan videospill både avviker fra og bygger videre på tradisjonelle spill. Han analyserer interaksjonen mellom regler og fiksjon i videospill, og argumenterer for at et videospill er 'halv-realt': vi spiller etter virkelige regler mens vi forestiller oss en fiktiv verden. Vi kan vinne eller tape i den virkelige verden, men dragene vi bekjemper eksisterer kun i spillverdenen. I denne tankevekkende studien undersøker Juul den stadig skiftende spenningen mellom regler og fiksjon i videospill, med eksempler fra klassikere som Pong og The Legend of Zelda, til mer moderne titler som Grand Theft Auto. Gjennom å trekke på perspektiver fra litteratur- og filmteori, datavitenskap, psykologi, økonomisk spillteori og spillstudier, presenterer han en teori om hva videospill er, hvordan de interagerer med spilleren, hvordan de har utviklet seg historisk, og ikke minst, hvorfor de er morsomme å spille. Boken plasserer videospill innenfor en historisk kontekst av spill, og gir leseren en dypere forståelse av denne unike medieformen.