Boken 'Handbook of Game-Based Learning' gir en grundig innføring i den nyeste forskningen og teoriene knyttet til læring og undervisning med dataspill. I motsetning til andre publikasjoner som fokuserer på spillutvikling eller beste praksis, er denne boken forankret i empiriske funn og stammer fra psykologisk og læringsfaglig teori. Bidragsyterne, som er ledende forskere på feltet, presenterer et bredt spekter av perspektiver, inkludert kognisjon, motivasjon, affektive aspekter og sosiokulturelle forhold. De utforsker spørsmål knyttet til hvordan dataspill kan bidra til at studenter tilegner seg både faglig innhold og akademiske ferdigheter. Videre undersøker boken hvilke spillelementer, som tilbakemeldinger, insentiver, tilpasningsevne, narrativ tematikk og spillmekanikker, kan forbedre den pedagogiske effektiviteten til disse spillene. Det finnes også anvendelser av spill i læring innen STEM-fag, trening av kognitive ferdigheter samt kompetanseheving i arbeidslivet.