I boken "How Games Move Us" presenterer Katherine Isbister en fascinerende utforskning av hvordan design av videospill kan fremkalle sterke og positive følelsesmessige opplevelser for spillerne. Dette er et renessanseøyeblikk for videospill, preget av mangfoldet av sjangre og det rike følelsesmessige landskapet de dekker. Men hvordan klarer spill å framkalle følelser? Isbister tar leseren med på en tidsriktig og nyskapende reise inn i designmetoder som vekker intense følelser hos spillerne. Hun møter kritikken som sier at spill skaper en generasjon av isolerte, følelsesmessig avstumpede og antisosiale individer. I stedet viser hun hvordan spill kan spille en kraftfull rolle i å skape empati og andre sterke, positive følelsesopplevelser; disse kvalitetene åpenbarer seg gradvis gjennom spillopplevelsen. Med en nyansert og systematisk tilnærming undersøker hun nøyaktig hvordan spill kan påvirke følelser og sosial tilknytning, og gir eksempler fra populære, indie- og kunstspill som belyser spillerens erfaring.