Boken 'How Users Matter' tar for seg brukernes essensielle rolle innen teknologiutvikling. Gjennom en serie akademiske essays undersøker forfatterne hvordan brukere har en kreativ innflytelse på teknologi i alle faser – fra design til implementering. Med en rekke teoretiske tilnærminger, inkludert et feministisk perspektiv på brukere og bruk (som erstatter det tradisjonelle fokuset på menn og maskiner), semiotiske begreper, samt en kulturstudie-tilnærming som anser konsum som en kulturell aktivitet, analyseres hva brukerne faktisk gjør med teknologi, og hvordan teknologi igjen påvirker dem. Bidragsyterne reflekterer over hvordan brukere forbruker, tilpasser, dominerer, designer, omkonfigurerer og til og med motsier teknologisk utvikling – og videre hvordan brukernes identitet og forhold formes av teknologien. Den første delen av boken viser at motstand mot og ikke-bruk av en teknologi kan være avgjørende for den senere modifikasjonen og forbedringen av teknologien; eksemplene inkluderer innføringen av telefonen i rurale områder i Amerika og innflytelsen fra de som ikke bruker internett.