I boken 'Image Objects' tar Jacob Gaboury oss med på en fascinerende reise gjennom datagrafikkens historie og dens transformative rolle i utviklingen av moderne datamaskiner. Vi ser ofte på datagrafikk som en nyoppdagelse, som muliggjør spektakulære visuelle effekter og livaktige simuleringer i dagens filmer, TV-programmer og digitale spill. Men datagrafikk har faktisk eksistert siden de tidlige dagene av moderne datamaskiner, og har hatt en avgjørende innflytelse på kulturen rundt databehandling vi kjenner i dag. Gaboury tar for seg fem viktige tekniske objekter – et algoritme, et grensesnitt, en objektnorm, et programmeringsparadigme og en maskinvareplattform – for å illustrere hvordan datagrafikk har forvandlet datamaskinen fra å være en ren kalkulasjonsmaskin til et interaktivt medium. Og dykker inn i tidlige forsøk på å utvikle algoritmiske løsninger for kalkulasjon av objekt-synlighet, blir leseren vitne til utviklingen av teknologisk innovasjon som har preget vår forståelse av hva datamaskiner kan gjøre.