Hvordan kan høyskoler og universiteter virkelig leve opp til sine idealer om mangfold, og hvorfor er inkludering og fortreffelighet uløselig knyttet sammen? Mange høyskoler og universiteter omfavner idealene om mangfold og inkludering, men faller ofte kort, spesielt når det gjelder ansettelse, opprettholdelse og karriereutvikling av fakultetsmedlemmer som mer fullverdig kan representere vår varierte verden – spesielt kvinner og personer med ulik etnisk bakgrunn. I denne boken argumenterer Abigail Stewart og Virginia Valian for at mangfold og fortreffelighet går hånd i hånd, og gir veiledning for hvordan begge mål kan oppnås. Stewart og Valian, som selv er erfarne akademikere, støtter sitt resonnement med omfattende data fra en rekke disipliner. De viser hvordan meritokratisk vurdering ofte blir oversett, gir statistikk og eksempler fra enkeltpersoners erfaringer med ekskludering, som det å bli utelatt fra viktige møter. Videre skisserer de institusjonelle praksiser som gjør ekskludering usynlig, inkludert avhengighet av prestisje som en proxy for fortreffelighet, noe som urettferdig stiller fremragende kandidater som ikke passer inn i det tradisjonelle bilde i en dårligere lys.