I 'Semblance and Event' undersøker Brian Massumi 'de pågående kunstene' gjennom begrepene 'semblans' og 'levd abstraksjon'. Hver hendelse er i constant bevegelse, og det å oppleve en hendelse innebærer å føle denne bevegelsen. Men hvordan kan vi oppfatte erfaringer som omfatter både det som nettopp har skjedd og det som er i ferd med å skje, i tillegg til det som er til stede her og nå? Massumi, med inspirasjon fra tenkere som William James, Alfred North Whitehead og Gilles Deleuze, utvikler konseptet 'semblans' for å nærme seg dette spørsmålet. Han utforsker ideen om abstraksjon, ikke som det motsatte av det konkrete, men som en dimensjon av det: den 'levde abstraksjonen'. En semblans er i bunn og grunn en levd abstraksjon. Gjennom sitt arbeid undersøker Massumi kunstpraksiser som er relasjonelle og hendelsesorienterte – kjent som interaktiv kunst, ephemere kunst, performancekunst og kunstintervensjon. Han samler disse uttrykksformene under betegnelsen 'de pågående kunstene', der hver kunstnerisk praksis skaper sine egne unike relasjonelle hendelser.