I "The Contingent Object of Contemporary Art" utforsker Martha Buskirk transformasjoner i kunstobjektets og den kunstneriske forfatterskaps natur over de siste fire tiårene. Siden tidlig på 1960-tallet har nesten alt blitt betraktet som kunst, et fenomen som Buskirk analyserer grundig. Hun undersøker hvordan samtidskunstnere har brukt masseproduserte elementer, flyktige materialer og tilegnet seg bilder, samt inkorporert performance og video. Det er også blitt skapt verk gjennom instruksjoner utført av andre, noe som utfordrer tradisjonelle forestillinger om hva kunst er. Kunstverk som mangler de konvensjonelle tegnene på autentisitet eller varighet har blitt akseptert av institusjoner som tidligere har vært dedikert til det originale og permanente. Buskirk tar for seg forfatterskapsproblematikkens rolle, spesielt med tanke på minimalistenes bruk av industrielle materialer og metoder, og de påfølgende konfliktene om eierskap og kunstnerisk forfatterskap som har oppstått. Ved å undersøke nyere eksempler på appropriasjon, finner hun forbilder i popkunst og tidlig 1900-tall.