Som leder av Civil Aeronautics Board på slutten av 1970-tallet, ledet Alfred E. Kahn avreguleringen av flyselskapene. Hans bok, som ble utgitt tidligere i det tiåret, presenterte den første omfattende integreringen av økonomisk teori og institusjonell praksis innen økonomisk regulering. I sin omfattende nye innledning til denne utgaven gir Kahn en grundig gjennomgang og analyse av avreguleringsrevolusjonen, som ikke bare har påvirket flyindustrien, men også transformert amerikanske offentlige tjenester og private industrier generelt de siste sytten årene. Selv om holdningene til regulering har endret seg flere ganger i denne perioden, og statlig regulering har vært i varierende grad, er spørsmålet om man skal regulere mer eller mindre en konstant debatt. "The Economics of Regulation" tar tak i dette temaet på en presis måte. Boken fremstår fortsatt som standardverket innen feltet, og fungerer som et utgangspunkt og referanseverktøy for alle som arbeider med regulering. Kahn fremhever at selv om dramatiske endringer har funnet sted, forblir grunnleggende spørsmål om regulering like relevante som før.