I "The Laws of Simplicity" presenterer John Maeda ti lover som har som mål å skape en balanse mellom enkelhet og kompleksitet innen forretninger, teknologi og design. I en verden fylt med overflødige menyer og omfattende manualer, lærer vi at enkelhet kan føre til større mental klarhet og en mer effektiv hverdag. Maeda, professor ved MIT’s Media Lab og anerkjent grafisk designer, utfordrer oss til å revurdere hva vi mener med 'forbedring'. Ofte assosierer vi forbedring med noe som er mer komplisert, men Maeda argumenterer for at ekte forbedring kan oppnås ved å redusere og forenkle. Den første loven om enkelhet, 'Reduser', understreker nødvendigheten av å kvitte seg med unødvendige elementer for å oppnå større verdi. Boken utforsker hvordan vi i en tid med stadig mer avansert teknologi fortsatt kan søke etter det enkle, noe som manøvrerer oss ut av enkelhetens paradoks, der vi ønsker produkter som er både enkle i bruk, men også funksjonsrike. Maeda gir oss praktiske retningslinjer for å leve enklere, men samtidig oppnå mer.