I boken 'The Value of Values' utforsker Daniel Aronson hvordan bedriftsledere kan øke fortjeneste og konkurransefortrinn ved å handle i tråd med sine verdier. Mange ledere er preget av en misforståelse om at det å gjøre det riktige for samfunnet vil redusere fortjenesten, men denne troen står som en betydelig hindring for at bedrifter skal oppnå økonomisk og konkurransemessig suksess. Aronson argumenterer for at det å handle ut fra verdier ikke bare kan være en effektiv forretningsstrategi, men også en smart beslutning som øker en bedrifts innflytelse, profitt og konkurransefortrinn, ofte med lite ekstra investering eller risiko involvert. Boken viser hvordan ekte handlinger, som å ta grep mot klimaendringer, hjelpe folk med å finne jobber, eller skape et åpent og inkluderende arbeidsmiljø, kan ha en 'submerged value' som i mange tilfeller er fire ganger større enn hva mange ledere ofte overser. Ved å bruke omfattende forskning og konkrete beregninger, gir Aronson et nytt perspektiv på hvordan verdibaserte strategier kan skape merverdi for både virksomheten og samfunnet.