Boken "Understanding Knowledge as a Commons" tar for seg kunnskap som en delt ressurs og samler eksperter som utforsker hvordan vi kan definere, beskytte og utvikle kunnskapsfellesskapet i vår digitale tidsalder. I en verden der digital kunnskap gir unik tilgang til informasjon gjennom internett, møter vi også stadig strengere restriksjoner som følge av immateriell rett, overpatentering, lisensiering, uoverkommelige priser og manglende bevaring. Ved å betrakte kunnskap som et fellesgode, kan vi få en dypere forståelse av både de ubegrensede mulighetene som eksisterer og de truslene som ligger foran oss. Bidragsyterne i denne boken diskuterer hvordan kunnskapsfellesskapet kan konseptualiseres, beskyttes og fremmes i den digitale epoken. De vurderer historiske perspektiver på fellesskap og tilbyr en analytisk ramme for å forstå kunnskap som et delt sosial-økologisk system. Videre undersøker de hvordan vi kan forhindre at kunnskapsfellesskapet blir innelåst, og de tar opp emner som rollen forskning spiller i denne sammenhengen.