I 'Unit Operations' argumenterer Ian Bogost for at lignende prinsipper ligger til grunn både for litteraturteori og databehandling. Han foreslår en litterær-teknisk teori som kan benyttes til å analysere spesifikke videospill. Denne tilnærmingen kan imidlertid anvendes utover bare videospill; Bogost antyder at ethvert medium, fra videospill til poesi, litteratur, film eller kunst, kan leses som et konfigurasjonssystem av atskilte, sammenkoblede meningsenheter. Han illustrerer denne analysemetoden med eksempler fra alle nevnte felt. Ekteskapet mellom litteraturteori og informasjonsteknologi, hevder han, vil hjelpe humanister til å ta teknologien mer på alvor, samtidig som det gir teknikere en bedre forståelse av programvare og videospill som kulturelle artefakter. Denne tilnærmingen er spesielt nyttig for komparativ analyse av digitale og ikke-digitale artefakter, og den tillater forskere fra andre felt som er interessert i å studere videospill, å unngå den esoteriske isolasjonen som preger 'spillstudier.' Den rike komparative tilnærmingen til Bogost gir en dypere forståelse av hva som ligger bak både nye og etablerte medier.