Denne boken er en teoretisk og praktisk veiledning for å integrere menneskelige verdier i utviklingen av digitale spill. Alle spill uttrykker og inkorporerer menneskelige verdier, noe som gir en fascinerende arena der vi utøver våre tro og ideer. Store temaer som rettferdighet, likeverd, ærlighet og samarbeid, så vel som mer problematiske konsepter som vold, utnyttelse og grådighet, kan oppstå i spill uavhengig av hvilke intensjoner designerne måtte ha. I boken 'Values at Play' presenterer forfatterne Mary Flanagan og Helen Nissenbaum et teoretisk og praktisk rammeverk for å identifisere sosialt anerkjente moralske og politiske verdier i digitale spill. Dette rammeverket kan også fungere som en nyttig veiledning for designere som ønsker å implementere verdier i utviklingen av sine spill. Etter å ha utviklet et teoretisk grunnlag for sitt forslag, gir Flanagan og Nissenbaum grundige analyser av utvalgte spill, som viser de mange måtene verdier er innebygd i dem. De introduserer også 'Values at Play'-heuristikken, som er et systematisk verktøy for å vurdere hvordan verdier kan integreres i spilldesign.