«War Games» utforsker møtet mellom militær strategi og matematikk gjennom historien, fra middelalderen til moderne tider. I flere århundrer har både matematikere og militære tenkere benyttet seg av spill-lignende scenarier for å teste sine teorier om å mestre en kompleks verden gjennom symbolske operasjoner. Etter slutten av første verdenskrig oppdaget den tyske militære og matematiske diskursen spillet som et fruktbart konsept. Under andre verdenskrig smeltet matematikk og militær strategi sammen når matematikere designet operative felter. I denne boken undersøker Philipp von Hilgers teorien og praksisen bak krigsspill, fra middelalderske spillbrett, nedskrevet på pergament, til papirbaserte kartøvelser fra det tredje riket. Von Hilgers tar for seg hvorfor og hvordan krigsspill ble til – årsakene bak at matematiske og militære tenkere skapte simuleringer av en av de mest uforutsigbare menneskelige aktivitetene. Boken begynner med den middelalderske rytmomakien, eller Tallstrid, før den rekonstruerer de underliggende ideene knyttet til krig og strategi.