Boken "Words, Thoughts, and Theories" utforsker og forsvarer 'teori-teorien' innen kognitiv og semantisk utvikling. Dette teorien fremhever hvordan spedbarn og små barn, lik vitenskapsmenn, er i stand til å lære om verden gjennom dannelse og revisjon av teorier. Denne tilnærmingen gir en dypere forståelse av opprinnelsen til kunnskap og mening, med betydelige implikasjoner for kognitiv vitenskap. Gopnik og Meltzoff vever sammen filosofiske argumenter med empiriske data fra både egen og andres forskning. Både filosofien og psykologien, argumentene og dataene retter søkelyset mot det grunnleggende epistemaologiske spørsmålet: Hvordan kommer vi til å forstå verden rundt oss? Teori-teorien har nylig inspirert til mye spennende forskning, men denne boken er den første som grundig undersøker denne teorien og systematisk sammenligner den med andre teorier. Den er også den første som anvender teorien på spedbarn og tidlig barndom, noe som gjør det mulig å bruke teorien som et rammeverk for å forstå semantisk utvikling, samt å demonstrere språkets rolle.