I boka "Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv" utforskes barn og unges behov for tilhørighet i skolen, et ansvar som hviler på de voksne. Målet med verket er å inspirere til nye tilnærminger og tiltak for å forebygge mobbing gjennom et fellesskapsperspektiv. Boken tar for seg mobbing som et resultat av sosiale prosesser som går galt, drevet av ungdommers dype behov for å være en del av gruppe og frykten for ekskludering. Dette krever innovative strategier for å sikre at alle elever føler seg inkludert i skolefellesskapet. Ved å introdusere begrepet fellesskapende didaktikk, fokuserer boka på skolens viktigste oppgave: undervisningen. Denne tilnærmingen kan bidra til å bygge fellesskap blant elever og dermed redusere mobbesituasjoner. Gjennom konkrete erfaringer og refleksjoner fra lærere, skoleledere og skoleeiere, belyses hva mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv innebærer og hvordan det kan implementeres i praksis. Hovedbudskapet er klart: det er mulig å utvikle nye tanker og metoder i kampen mot mobbing.