I 2017 vedtok Stortinget den såkalte «mobbeloven», som i realiteten er en endring av kapittel 9A i opplæringsloven. Denne viktige lovendringen har som mål å forbedre skolemiljøet for elever, og gir klare retningslinjer for hvordan mobbing skal håndteres. Boken tar for seg forarbeidet til lovendringene, utforsker intensjonene bak disse endringene, og gir en systematisk oversikt over hvilke deler av innstillingen som ble implementert i den endelige utformingen av loven. Videre analyseres konsekvensene av bestemmelsene etter at de trådte i kraft. Selv om lovendringen har som hensikt å styrke rettighetene til mobbeutsatte elever og deres foreldre, er det viktig å merke seg at kapittel 9A har vært gjenstand for mye debatt. Boken presenterer kritiske perspektiver på dette kapitlet og belyser hva god praksis i forhold til mobbesaker kan innebære. Dette verket er en viktig ressurs for lærere, skoleledere, og andre fagfolk som arbeider med barn og unge, og bidrar til en dypere forståelse av hvordan man kan håndtere mobbing på en konstruktiv og effektiv måte.