Boken "Teaching the Literature of Climate Change" presenterer en rekke essays som tar for seg undervisning om den globale klimakrisen gjennom sjangeren 'cli-fi', eller klimafiksjon. I løpet av de siste tiårene har forfattere som Paolo Bacigalupi, Octavia E. Butler, Kathy Jetil-Kijiner og Margaret Atwood vært sentrale i å utforske klimaendringer i litteraturen, og de gir uttrykk for samtidens bekymringer angående menneskets påvirkning på planeten. Denne antologien fremhever viktigheten av tverrfaglighet og posisjonerer litteraturen som et kraftfullt verktøy for å hjelpe studenter å forstå den pågående klimakrisen, etikk i krisetider, og de intrikate sammenhengene i miljøutfordringer. Bidragsyterne diskuterer spekulative klimaframtider, det antropocene tidsalder, postkolonialisme, klimaangst, samt hvordan fortellinger kan være nyttige i møte med katastrofer. Essaysamlingen inneholder også tilnærminger til undervisning av tverrfaglige og krysslistede kurs, med strategier for lagundervisning på tvers av fagområder og for å bygge bro mellom humanistiske fag og samfunnsvitenskapelige fag. Boken avsluttes med essays som utforsker muligheter for å ta tak i disse utfordringene.