Denne antologien presenterer en samling av essays som tar for seg undervisning av den globale klimakrisen gjennom sjangeren cli-fi. Gjennom de siste tiårene har forfattere som Paolo Bacigalupi, Octavia E. Butler, Kathy Jetil-Kijiner og Margaret Atwood brukt litteratur for å utforske konsekvensene av klimaendringer, og dermed reflektert over bekymringene rundt menneskets innvirkning på planeten. Boken understreker betydningen av tverrfaglighet og anerkjenner litteratur som et verdifullt verktøy for å utvikle studenters forståelse av den pågående klimakrisen, etikk i krisetider, samt den iboende sammenhengen mellom miljøproblemene. Bidragsyterne diskuterer spekulative klimafremtider, antropocen, postkolonialisme, klimaangst og betydningen av fortellinger for å engasjere seg i katastrofer. Essaysamlingen presenterer tilnærminger til undervisning av tverrfaglige og fellesfaglige kurs, inkludert strategier for teamundervisning på tvers av disipliner og for å bygge broer mellom studenter innen humaniora og naturvitenskap. Boken avsluttes med essays som utforsker muligheter for å håndtere disse samfunnsmessige utfordringene.