Da Polen fikk sin uavhengighet i 1918, ble det en presserende oppgave å sikre informasjon om hvordan staten og samfunnet burde organiseres. Frem til 1939 ga tidsskriftet Nauka Polska og arbeidsgruppen Kolo Naukoznawcze sosialoger, filosofer, pedagoger og forskere en plattform for å diskutere fremdriften av vitenskap og det akademiske systemet. I deres diskusjoner ble det rettet spørsmål om hvordan vitenskapelig kreativitet kunne genereres og stabiliseres (Antoni B. Dobrowolski), hva en socio-psykologisk 'vitenskap om kunnskap' burde inneholde (Florian Znaniecki), og hvordan samfunnet kunne dra nytte av en 'vitenskap om vitenskap' (Maria Ossowska og Stanislaw Ossowski). I motsetning til samtidige bidrag, som Ludwik Flecks arbeider, er de fleste av disse ideene i dag ukjente. Denne boken rekonstruerer den glemte historien om sosiologien av kunnskap og vitenskap i Warszawa, og presenterer for første gang avgjørende artikler i engelsk oversettelse.