Denne boken gir en gripende innsikt i historien om hvordan jazz og jazzmusikere blomstret til tross for utbredt kulturell utnyttelse. Musikken vi kjenner som 'jazz' har sine røtter i Nord-Amerika på slutten av 1800-tallet, mest sannsynlig i New Orleans, og er basert på de musikalske tradisjonene til afrikanere som nylig var frigjort fra slaveri. Med en sterk forankring i musikkstilen kjent som 'blues', som uttrykte smerten, lidelsene og håpet til svarte folk som ble undertrykt av Jim Crow-lovene, kom denne nye musikalske formen til live gjennom instrumenter som militære band hadde etterlatt seg etter borgerkrigen. 'Jazz and Justice' undersøker de økonomiske, sosiale og politiske kreftene som formet denne musikken til et fenomenalt bidrag fra USA – og svarte amerikanere – til global kunst og kultur. Horne vever sammen en elektrisk fortelling som skildrer en av tidens mest alvorlige økonomiske og rasistiske utnyttelser, mens jazzmusikere kjempet mot organisert kriminalitet, Ku Klux Klan og andre ondartede krefter som dominerte nattklubbscenen der jazz fikk sitt navn.