Mood Machine av Liz Pelly er en grundig undersøkelse av Spotifys opprinnelse og innflytelse på musikk, som vever sammen enestående rapportering med skarp kulturell kritikk. Boken belyser hvordan strømming former musikkopplevelsen for både lyttere og artister. Gjennom over hundre intervjuer med bransjeinnsidere, tidligere Spotify-ansatte og musikere gir Pelly leserne et innblikk i de indre arbeiderne av dagens høyt konsoliderte platebransje. Hun avdekker hvordan musikk har blitt stadig mer avhengig av spillelister, personlig tilpasning og automatisk avspilling. Med bakgrunn i sine mangeårige undersøkelser av strømming, utforsker musikksjournalisten Liz Pelly konsekvensene av Spotifys forretningsmodell ved å undersøke begge sider av det selskapet omtaler som sitt tosidige marked: lytterne som betaler med både penger og data, og musikerne som gir materialet som driver hele systemet. Musikkbransjen er kjent for sin uklarhet, men her løfter Pelly sløret på større historier som hvordan strømmetjenester fyller populære spillelister med rimelig lager.