I boken "A Broom at Midnight" tar forfatteren oss med på en reise gjennom historien og folkeloren om hekser, spesielt fokuserer hun på det ikoniske bildet av hekser som flyr. Gjenfortalt fra middelalderen og tidlig moderne tid, avslører boken hvordan hekser tradisjonelt ble sett på som reisende i åndelig form, og etterlot dermed sine fysiske kropper. Dette formålet var å skaffe seg kunnskap, lære urter og formler, utvise magi, og delta i de åndelige samlingene av heksefestene. Forfatteren organiserer folketro og besvergelser knyttet til de transvective kunstene rundt tretten sentrale lærdommer og metoder, som fungerer som porter for praktikeren å krysse. Noen av tilnærmingene som presenteres kan være kjente for folk og tradisjonelle hekser, for eksempel via veneficium (gjennom gift) og via equarum (gjennom hest), mens andre, som via imaginibus (gjennom bilder) og via tempestatis (gjennom storm), trekker på historisk folketro og besvergelser for å berike forståelsen av heksekunsten.