«Aaker on Branding» presenterer en komprimert oversikt over tjue essensielle prinsipper for merkevarebygging, som leder til skapelsen av sterke merker. Hentet fra David Aakers seks bøker om merkevarer og relaterte publikasjoner, gir disse prinsippene en omfattende forståelse av merkevarer, merkevarestrategi, merkevareporteføljer og merkevarebygging som alle som jobber med forretning, markedsføring og merkevarestrategi bør være kjent med. Boken fungerer som en uunnværlig kilde for hvordan man kan skape og opprettholde sterke merker og synergiske merkevareporteføljer. Den inneholder en sjekkliste med strategier, perspektiver, verktøy og konsepter som ikke bare beskriver hva du bør vite, men også hvilke handlingsalternativer som bør vurderes. Ved å følge disse prinsippene vil man kunne utvikle sterke, varige merker som både støtter fremtidige forretningsstrategier og skaper sammenhengende og effektive merkevarefamilier. De som nå er interessert i og involvert med merkevarebygging, står overfor et informasjonsoverskudd, ikke bare fra Aaker-bøkene, men også fra andre kilder. Dette kan gjøre det utfordrende å navigere i landskapet av eksisterende informasjon.