Historien er fylt med fortellinger om hvordan små, lite avanserte hærer har overvunnet bedre utstyrte og langt større styrker. Denne historien, kjent som geriljakrigføring, er parallellen til hvordan mange av dagens store selskaper, som nå er velkjente navn, begynte som usikre små virksomheter. Historien om deres fremgang er intimt knyttet til geriljamarkedsføring. Før 1984 var prinsippene for geriljamarkedsføring kun kjent for et utvalg mennesker, som hemmelighetsfullt beskyttet denne kunnskapen med nesten fanatisk iver. Hvem kan klandre dem? Hvis du hadde spesielle innsikter som kunne føre deg til toppen innen ditt felt, ville du ønsket å dele denne informasjonen med alle? Selvfølgelig ikke! Maktbalansen ble dramatisk endret av en nyskapende markedsføringsgeni ved navn Jay Conrad Levinson, som anses å være en av verdens mest respekterte markedsførere. Han er mannen som myntet uttrykket 'geriljamarkedsføring' og som innførte disse banebrytende prinsippene i markedsføringsverdenen.