Mortal Kombat, som hadde sin debut i 1992, representerer en milepæl innen kamp-spill som har hatt en betydelig innflytelse på sjangeren. Utviklet av Midway, ble det kjent for sine brutale og fotografiske karakterer som utførte de beryktede "fatality"-trekkene. Denne pågående suksessen har ikke bare fanget oppmerksomheten til spillere verden over, men også fått lovgivere og moralske reformatorer til å utfordre innholdet, noe som ledet til etableringen av en bransjeomfattende vurderingssystem for videospill. Mortal Kombat har blitt et symbol på den utbredte populariteten til 16-bits hjemmekonsoller og står i dag som en av de mest ikoniske slåssespill-seriene. Boken utforsker spillets historie fra et amerikansk perspektiv, inspirert av både japanske videospill og kinesisk kampsportfilm. Den skildrer både suksessene og utfordringene spillet har møtt i tilpasningen til nye markedsnormer, samt den vedvarende innflytelsen fra det mystiske og rike universet i narrativet. Etter en grundig analyse av spillmekanismene som skiller Mortal Kombat fra konkurrentene i myntspillmarkedet, dykker David Church inn i de diverse kampsportfilmene som har inspirert denne banebrytende serien.