I boken "Mot til å være barnehagelærer" belyses betydningen av verdier og verdiformidling i konteksten av moderne lærerutdanning. Med et samfunn preget av økende kulturelt og religiøst mangfold, stiller forfatterne spørsmål ved hvordan disse verdiene kan fungere som brobyggere i hverdagen for barnehagelærere. Gjennom åtte artikler som hver tar sikte på å utforske ulike perspektiver, vektlegger boken relevansen av et verdisyn i dagens samfunn. Den undersøker blant annet om det eksisterer noe vi kan kalle norske verdier, og hvordan verdibasert ledelse kan defineres og praktiseres i utdanningssektoren. Et tema som også tas opp er hvordan man kan navigere i etiske dilemmaer, spesielt i situasjoner der man føler seg fanget mellom motstridende verdier. Forfatterne foreslår at en dypere forståelse av kulturelle og religiøse tradisjoner, spesielt gjennom høytider, kan berike dette verdisynet. Boken gir også rom for en samtale om barns opplevelser av livets store spørsmål, som vennskap og tap, og undersøker hvordan verdien av tilgivelse kan gjenopprette relasjoner. Den avsluttende artikkelen utforsker verdier i lys av idéhistorien og kobler dette til et forskningsprosjekt om praksislæreres forståelse av verdier, som viser hvordan mot kan være en kraftige motsats til frykt. Med sitt tverrfaglige tilnærming henvender boken seg ikke bare til barnehagelærere og barnehagelærerstudenter, men til alle som er opptatt av å gi barn den moralske og kulturelle kompetansen de trenger i en kompleks verden.