Motivasjon, tro på seg selv og ros av Terje Manger
Produktbeskrivelse
Motivasjon er en kritisk faktor for elevers læring, og lærerens rolle i å fremme denne motivasjonen er av stor betydning. Likevel er det en av de mest utfordrende oppgavene for læreren, ettersom motivasjon er et komplekst begrep påvirket av en rekke elementer. Denne boken gir en grundig introduksjon til hva forskningen sier om motivasjon i skolekonteksten, og hvordan det relaterer seg til faktorer som elevenes tro på egne evner, tilgjengelighet til læring, kvaliteten og mengden av ros de mottar, samt forventningene som stilles til dem fra både lærere og seg selv. I bokas avsluttende kapittel sammenfattes nøkkelinnsiktene fra den nyeste forskningen, med konkrete forslag til hvordan lærere kan bruke denne kunnskapen i sin undervisning. Målet er å styrke elevenes motivasjon og dermed forbedre læringsutbyttet. Boken er en del av samlingen 'Dette vet vi om: samlepakke 1'.