Denne boken utforsker hvordan Q-metodologi kan avdekke og fremheve nye perspektiver, samt bidra til forskning innen språkpedagogikk og språkpolitikk. Den viser metodologiens fleksibilitet i møte med dynamiske og komplekse språkutfordringer, og tar for seg et bredt spekter av utdanningsrelaterte temaer i ulike geografiske sammenhenger. Kapitelforfatterne benytter Q-metodologi til å undersøke emner som identitet, motivasjon, kognisjon, følelser, samt lærerens tro både før og etter utdanning. I tillegg evalueres språkprogrammer, læreplaner og politikk. Bidragene i denne boken fremhever Q-metodologiens potensial for å informere teoretiske utviklinger ved å avdekke nye perspektiver på aktuelle problemstillinger, og generere nye hypoteser. De fremmer videre forskning innen Q-metodologi, og demonstrerer hvordan denne metoden kan bidra til en vitenskap om subjektivitet, som gjør det mulig for forskere å verdsette perspektivene til alle involverte aktører for mer inkluderende forskning. Boken vil være av interesse for masterstudenter og forskere innen feltet.