Denne redigerte boken fremhever erfaringene, suksessene og utfordringene i oppstarten og utviklingen av en fullt tospråklig skole. Boken tar for seg de første ti årene ved Dos Puentes Elementary School i New York City og utforsker skolens utvikling gjennom fire grunnleggende pilarer: (1) tospråklighet, biliteracy og multikulturalisme, (2) familiene som partnere, ledere og forkjempere, (3) forskning og praktisk læring, samt (4) partnerskap med universiteter, organisasjoner og lokalsamfunnet. Kapitelforfatterne inkluderer familier, lærere, skoleledere og universitetspartnere, og setter fokus på stemmene til de som er direkte involvert i skolemiljøet. Boken fremhever også viktige øyeblikk i skolens historie. Hvert kapittel avsluttes med forskerkommentarer som setter disse erfaringene i sammenheng med bredere litteratur og diskuterer implikasjoner og fremtidige steg for feltet tospråklig utdanning. Denne boken vil være av interesse for både fremtidige og nåværende lærere samt skoleadministratorer.