«Liberating Language Education» er en banebrytende bok som responderer på et stadig voksende forskningsfelt innen sosiolingvistikk og anvendt lingvistikk. Den retter søkelyset mot situerte beskrivelser av språkpedagogiske praksiser, og belyser hvordan disse praksisene er nært knyttet til lokale forhold, institusjoner og bredere sosiale krefter. Boken utforsker nye forståelser av språkved å inkludere et mangfold av semiotiske ressurser og meningsskapende praksiser, noe som avdekker språkets kompleksitet og uforutsigbarhet. Gjennom kapittelene vises det hvordan en translingval og transcultural tilnærming til språk og språkopplæring kan åpne for innovative måter å forestille seg språkopplæring på, spesielt i lys av økt språklig og kulturell mangfoldighet samt økende sosiale og språklige ulikheter. Boken samler et internasjonalt fellesskap av bidragsytere og presenterer banebrytende empiriske studier som henter inspirasjon fra et bredt spekter av lokale kontekster og rom, fra språklig og kulturelt heterogene mainstream-miljøer.