Med den økende mobiliteten av mennesker over hele verden, er det et akutt behov for å utvikle evidensbaserte undervisningsmetoder som sikrer høy kvalitet på utdanningen, tilpasset de kravene som inkluderende samfunn og sosial rettferdighet krever. Boken 'Pedagogical Translanguaging' presenterer banebrytende kvalitativ forskning gjennom case-studier fra ulike utdanningskontekster, sammen med bidrag innen forskningsmetode og teoretiske kapitler skrevet av anerkjente forskere innen flerspråklig utdanning. Boken undersøker feltet omkring translanguaging i forhold til utdanning av flerspråklige individer i dagens globaliserte verden. Den bryter nytt terreng ved at alle kapitler fokuserer på læreren som 'kunnskapsgenerator', og flere av kapitlene utforsker samarbeidet mellom lærere og forskere. I fellesskap gir kapitlene en omfattende og oppdatert framstilling av konseptet pedagogisk translanguaging samt fremlegger ny forskning fra utdanningskontekster som tidligere har fått lite oppmerksomhet, spesielt innen videregående utdanning.